Microfoon plaatsing

Een lijstje met basistips voor microfoonplaatsing. Dit is slechts een leidraad en kan altijd nog aangevuld worden. Experimenteren blijft zoals steeds de boodschap als je je materiaal maximaal wil laten renderen.

Lead vocals:

Handmicrofoon of mic op een statief, met het windscherm net in aanraking met de lippen of op korte afstand daarvan (centimeters) geeft het krachtigste geluid met minimale feedback / lekkage. Eventueel kan de bas (bv sub 100Hz) gecut worden.

Akoestische gitaar:

ca 20 cm van klankkast opening: bassige sound, ideaal als startpunt wanneer lekkage of feed-back voor problemen kan zorgen. In het bijzonder voor een unidirectionele microfoon, kan een bas roll-off voor een meer natuurlijk geluid zorgen.

ca 8 cm van klankkast opening: heel bassig - boomy en vol geluid. Zorgt voor een optimaal geïsoleerd geluid, maar een roll-off van de bassen is nodig om een natuurlijk resultaat te bekomen.

10 tot 20 cm van de brug: houtachtig, warm en zacht geluid, zonder details. Reduceert het geluid van de snaren.

15 cm boven de zijkant over de brug en gelijk met de voorzijde van het klankbord: natuurlijk en gebalanceerd geluid, iets helderder. Minder pickup en omgevingsgeluid dan vlak bij de klankkast opening.

Elektrische gitaarversterker:

De karakteristieken van dit geluid kan je min of meer vergelijken met het geluid van een natuurlijke stem. Een microfoon voor stemmen is vaak geschikt.

10 cm van de verstreker rooster in het centrum van de speaker cone: natuurlijk, gebalanceerd geluid.

2,5 cm van de rooster in het centrum van de speaker cone: bassig geluid, met minimale feedback en lekkage.

off-center ten opzichte van de speaker cone: doffig of zachter dan een meer centraal geplaatste mic. Zorgt voor minder geruis van de versterker zelf.

1 m van het centrum van de speaker cone: dun geluid, met gereduceerde bas. Pikt meer ruimtelijke omgevingsgeluiden op.

microfoon achter een speaker kabinet met open achterzijde: resultaat hangt af van de positie, maar in combinatie met een mic aan de voorzijde kan dit de moeite lonen. Wees wel voorzichtig met fase-problemen: een fase inversie kan nodig zijn.

Elektrische basgitaarversterker:

Meestal word het gebruik van een DI aangewezen. In sommige gevallen wordt er ook een extra microfoon voorzien.
Vergelijkbaar met elektrische gitaarversterker. De helderheid kan verbeterd worden door frequenties rond de 250 Hz te cutten en frequenties rond de 1500 Hz te boosten.

Elektrische keyboardversterker:

Vergelijkbaar met elektrische gitaarversterker. Roll-of van de bas zorgt voor meer helderheid, roll-of van de hoge noten kan tot minder geruis leiden.

Drumkit:

Deze vul ik volgende keer verder aan ;-)